Pakistan ekonomik krizin ortasında ulusal havayolunu satmaya hazırlanıyor
Pakistan’da 8 Şubat’taki seçimleri yönetmek üzere iktidara gelen geçici hükümet, Uluslararası Para Fonu (IMF) ile mutabakata varılan ekonomik reformlara yönelik taahhüdünün bir parçası olarak devlete ait Pakistan Uluslararası Havayolları’nı (PIA) satma planlarını tamamlıyor. Ağustos ayında göreve gelen yönetim, zarar eden havayolu şirketinin özelleştirilmesi de dahil olmak üzere IMF tarafından belirlenen bütçe hedeflerinin tutturulmasından sorumlu.
Özelleştirme Bakanı Fawad Hasan Fawad, PIA’nın satış sürecinin neredeyse tamamlandığını, geriye sadece kabine onayı ve excel sayfasında son sunum kaldığını belirtti. Hareket, Pakistan’ın Haziran ayında IMF ile devlete ait işletmelerin revizyonunu da içeren 3 milyar dolarlık bir kurtarma anlaşması imzalamasından birkaç hafta sonra geldi.
PIA, geçen yılın Haziran ayı itibarıyla 785 milyar Pakistan rupisi (2,81 milyar dolar) borç ve 713 milyar rupilik birikmiş zararla mali bir yük oluşturdu. PIA CEO’su, 2023 yılı kaybının 112 milyar rupi civarında olacağını öngördü. Özelleştirmenin süreç danışmanı Ernst & Young’ın hazırladığı 1.100 sayfalık raporda detaylandırıldığı üzere, satışı kolaylaştırmak için alıcılara tam yönetim kontrolüne sahip %51 hisse teklif edilecek ve havayolunun borçları ayrı bir kuruluşa devredilecek. işlem.
Pakistan parlamentosunun internet sitesinde yer alan taslakta görüldüğü gibi hükümet, daha önce PIA’nın çoğunluk hissesinin satışını engelleyen 2016 tarihli bir maddeyi değiştirdi. PIA’nın satışı, eski Başbakan Navaz Şerif’in yakın yardımcısı ve yaklaşan seçimleri kazanmaları halinde partinin maliye bakanı olarak seçtiği Ishaq Dar tarafından bir öncelik olarak görülüyor.
IMF, geçici hükümetin, PIA özelleştirme yasasında değişiklik yapılması da dahil olmak üzere reformları hızlandırmasından duyduğu memnuniyeti dile getirdi. Özelleştirme planına göre eski borçlar ve devlet garantili borçlar bir holding şirketine devredilecek ve eski borçların ödenmesi konusunda hükümet ile 7 yerli bankadan oluşan konsorsiyum arasında anlaşma yapılacak.
Satışın aciliyetine rağmen bazı havayolu yetkilileri, hızlı bir satışın PIA’nın değerini düşürebileceği ve şeffaflıktan yoksun olabileceği yönündeki endişelerini dile getirdi. Ancak havacılık analisti Brendan Sobie, havayolunu kurtarmak için tek geçerli seçeneğin özelleştirme olduğunu, bunun da derin bir yeniden yapılanma ve borç tasfiyesi gerektireceğini öne sürdü.
PIA’nın varlıkları arasında büyük uluslararası havalimanlarındaki değerli slotlar ve 150’den fazla ülkeyle yapılan hava hizmeti anlaşmaları bulunmaktadır. Havayolu, AB yasağına rağmen, yalnızca Heathrow’daki değerli slotların yıllık 70 milyar rupiye mal olmasıyla önemli bir gelir elde ediyor. Paris ve New York’taki uçak ve oteller de dahil olmak üzere PIA’nın fiziki varlıkları defter değerine göre 105,6 milyar rupi (375 milyon dolar) değerinde, ancak yetkililer bunların piyasa değerinin 1 milyar doları aşabileceğine inanıyor. Ancak bu varlıklar satışa dahil değildir.
Havayolu faaliyetlerine devam ediyor ve yeni bir sahibi kontrolü ele geçirene kadar faaliyetlerini beş ila altı ay daha sürdürmek için 23,7 milyar rupi tutarında mali desteğe ihtiyacı var. PIA’nın özelleştirilmesi, satış sonrası sürdürülebilirliğini sağlamak için devlet desteği ve stratejik planlama gerektiren karmaşık ve güçlü bir süreçtir.
Reuters bu makaleye katkıda bulunmuştur.
Bu makale yapay zeka desteğiyle oluşturulmuş, tercüme edilmiş ve bir editör tarafından incelenmiştir. Daha fazla bilgi için Şartlar ve Koşullarımıza bakın.